* * * NOVITEITEN PARADE op stand bij Mijno van Dijk * * *
Qua oppervlakte mocht de stand van Mijno van Dijk Mechanisatie dan misschien niet al te groot zijn, de vierkante meters waren optimaal benut voor het tonen van een aantal interessante nieuwigheden. Lees hieronder het relaas:
►Rauch MMCwegen zonder weegbok: Kunstmest strooienwordt: ‘intelligent toedienen’
met de nieuwste revolutionaire sensor, doseer- en strooitechniek . Vergeet alles wat u wist over weegstrooiers.De toekomst in precisiestrooienisbegonnen. Door middel van een speciale door RAUCH in samenwerking met Walterscheid ontwikkelde sensortechniek, is het nu mogelijk om de volumestroom van de mestkorrels te meten óp de strooischijven.
Dti geeft een aantal belangrijke voordelen:
- “Real-time” meting - Geen invloed van weeg-onnauwkeurigheden bij het rijden over oneffenterrein, hierdoor nauwkeuriger afgifte - Isobus-koppeling mogelijk
►KUHN / PZ trommelmaaitechniek Waar KUHN als uitvinder van de schijvenmaaier, een wereldwijd leidende positie had, zijn na de overname van Kverneland Group, van de voormalige PZ Zweegersfabrieken in Geldrop nu ook trommelmaaiers in het programma opgenomen. Leverbaar in werkbreedten van 1.65 tot 8.50 mtr, kan aan een brede vraag worden beantwoord. Met name in Friesland is de trommelmaaier altijd zeer populair gebleven, met waarschijnlijk als grootste redenen, een altijd vlak maaibeeld, in alle gewassen van licht tot zwaar en legerend. Ze zijn leverbaar zowel zonder, als mét intensief kneusrotor.
►BaselierCombifrees: Het idee, om met een rijenfrees zowel als achter-, als vóórop te kunnen werken, is in het Friese Slappeterp geboren en wordt op het bedrijf van Fokke Fokkema al weer 7 jaren met succes toegepast. De nieuwe voor Fokkema bestemde frees was voorzien van de nieuwe ‘Long-Mountain’high-speed aanaardkappen metTeflonbekleding. Ook de freeskap is aan de binnenzijde bekleed met Teflon om aankoeken te voorkomen. Als frontfrees wordt een RVS kap gebruikt, die met speciale rugvomers een ideale pootrug voorbereidt voor de pootmachine.
►MechatecFlowmaster; Een geheel nieuwe, als even simpele manier om kisten en big-bag’s te vullen. De Flowmasteris voorzien van een in hoogte verstelbare bufferbak. Een berubberde valbrekerconstructie in de bak, geleidt het product zonder beschadiging naar beneden. De ‘truck’ zit’m met name in de mogelijkheid, om de aanvoer én op niveau én op gewicht te kunnen laten stoppen. Bij een grote productstroom (bijv. bij inschuren tijdens de oogst) is de machine te gebruiken als non-stop vulsysteem. De heftruckchauffeur plaatst de lege kist om de bufferbak. Als de bak vol is, openen de 3 kleppen en tegelijkertijd laat de chauffeur de kist zakken. Deze stroomt in enkele seconden gecontroleerd en zonder stortkegel vol. Omdat aanvoerband slechts enkele seconden stopt, heeft dit geen invloed op de inschuurlijn, die continue in werking blijft. De totale kist-handling speelt zich af binnen één cyclus en dat spaart logistiek veel tijd.
Tijdens werkzaamheden, waarbij geen hoge vulcapaciteit vereist is, zoals bijvoorbeeld bij sorteren, wordt de kist op het daal/hefplateau geplaatst. In deze opstelling werkt de Flowmastergeheel automatisch. Voor gebruik als big-bagvuller wordt de bufferbak over de staanders ca 1 mtr. omhoog geschoven. De lege big-bag wordt opgehan-gen aan haken, waarna het plateau met pallet en lege big-bag autmatisch omhoog komt tot vlak onder het losklepsysteem. Hierna openen de kleppen zich automatisch en stroomt het product vanuit de bufferbak in de BigBag. Het daalplateau wordt d.m.v. een sensor aangestuurd. Als de BigBag vol is, sluiten de kleppen zich en wordt de bufferbak direct weer gevuld voor de volgende BigBag. Er is tijd genoeg om de volle zak weg te nemen en dus ook hier werkt de FLowmasternon-stop! (zie ook in rubriek ’nieuws-item’ over Mechatec kistenvuller of klik op de film-link hieronder)
►Areco landbouwkipwagens
De kipwagens van Areco zijn nieuw in het programma van Mijno van Dijk Mechanisatie. De wagen op onze stand, was uitgerust met een extra brede bak (2,60 mtr op het breedste punt). Op verzoek van Johannes Hoogland, die onlangs de eerste 2 kipwagens bij ons bestelde, werd de 250 cm brede bak nog met 10 cm verbreed. Samen met de hardhouten stootrand aan de bovenzijde werd zo de oorspronkelijke bakinhoud van 22m³, nog eens met 2,5 m³ vergroot! Het aan de achterzijde gemonteerde dekzeilrek is in de praktijk ontworpen en maakt het mogelijk om het zeil over de volle breedte in één keer van achter naar voren over de kipper te trekken. Gezien de regelgeving en sanctiebeleid wat voor 2010 is aangekondigd voor iedereen die de openbare weg op moet, een absolute noodzaak om hier aandacht aan de besteden! (En dus niet alleen als er buien aan de lucht zijn!)
Nieuw in het programma van Van den Ende machinebouw de nieuw ontwikkelde L 800-QS, 30- tons ‘tridem’ kipper.
Uiteraard met dezelfde voordelen van de gezette stalen bak, zoals de bestaande L550, 650 en 700 modellen. (zie ook in rubriek ’nieuws-item’ over Areco) Klik ook opDEZE LINK
►Selectoselectiewagen nú met Cruisecontrol Mijno van Dijk Mechanisatie heeft de Selecto selectiewagens per 1 januarie in zijn verkoopprogramma opgenomen. De wagens zijn vanaf 2010 standaard voorzien van Cruise-control. Met één druk op de knop wordt de eenmaal ingestelde rijsnelheid weer aangenomen. De machine is degelijk uitgevoerd en voorzien van een zeer stil lopende 24 pk dieselmotor en 4 grote hydraulisch aangedreven wielen voor goede traktie in natte omstandigheden. Het hydraulisch kippend bakje is standaard en hydraulische breedte verstelling van de zitplaatsen een optie.
►Weerstandmeting sensor Om plaatsspecifiek structuurproblemen te meten, vast te leggen en in kaart te brengen, heeft Mijno van Dijk enkele jaren geleden een prototype gebouwd om tijdens het ploegen, onder het niveau van de ploegzool weerstand te kunnen meten.
Komend jaar wordt het systeem in een gezamenlijk project met diverse partijen (waaronder Hildebrand labaratorium, PPO, Agrifirm, Dacom en Evers Agro) verder doorontwikkeld.