2 Nieuwe Areco's met afdeksysteem voor Maatschap Hoogland-Hiemstra.
Afgelopen week heeft Johannes Hoogland uit de Westhoek zijn 2 nieuw aangeschafte Areco kippers in gebruik genomen. Eén van Hooglands belangtrijkste redenen voor deze nieuwe investering, was om meer kuubs te kunnen transporteren zonder dat de de wagen daarbij langer mocht worden dan zijn vorige 16 tonner. Door de bak van een speciale staalsoort te construeren en hem daardoor in één keer zonder verstevigingsrongen te kunnenn zetten, is het machinefavbriek Van den Ende (fabrikant van ARECO) gelukt, om aan deze wens tegemoet te komen. De maximale bakbreedte is nu 260 cm, terwijl de vaak tot nu toe gebruikte constuctiemethoden een bakbreedte van slechts 220 of maximaal 240 cm toelaten. Met inbegrip van montage van een hardhouten beschermbalk aan de boven kant (tot. hoogte 151 cm) lukte het Hoogland om de inhoud nog met ca. 4 kuub te laten toenemen tot een dikke 24 kuub. De maximale lengte is belangrijk om de wagen in een schuur met beperkte hoogte, toch nog enigszins steil te kunnen kippen. Daarnaast komt het ook het zicht en het gemak voor trekkerchauffeur ten goede bij het naastrijden tijdens de aardappel- of bietenoogst. Johannes zijn eerste voorzichtige comclusies na een week rij-ervaring zijn in ieder geval positief en hij is blij dat hij destijds het advies van Mijno van Dijk om, gezien de gebruiksduur van een dergelijke investering de wagen toch maar met hydraulische besturing uit terusten, heeft opgevolgd. Hoogland: "Bochtenwerk met een volbeladen wagen -de combine moet écht wel en paar keer langs komen om in totaal meer dan 20 ton tarwe op de wagen te vijzelen- is een peuleschil geworden, zelfs met de relatief lichte trekker van zon 105 pk die er op dit moment voor staat". Ook een langere levensduur van de banden, die daarbij zelfs nog met iets minder druk kunnen volstaan, minder structuurbederf op de kopakkers (die het toch altijd al het zwaarst voor de kiezen krijgen) en een betere bestuurbaarheid en veiligheid op de weg, waren zo een paar argumenten die de uiteindelijke de doorslag hebben gegeven". "Ik werk er nog maar kort mee, maar ik zou al niet meer terug willen naar een vaste tandem" aldus Jonannes Hoogland.
Natuurlijk nog even samen met Johannes en dochter Meilina op de foto, net met 20 ton tarwe onderweg uit de Westhoek naar de graanopslag van Jelte Pars in Sint Jacobiparochie.
Afdeksystemen moeten 2 vliegen in één klap pakken
Het door Van den Ende Machinebouw ontwikkelde afdek- systeem moet eigenlijk 2 problemen in één keer oplossen: -Het veilig afdekken van lading om aan te voldoen aan de strenge eisen die de wegenverkeerswet daar aan stelt. -Als er dan toch wat over heen moet, mag het van de boer net zo lief een waterdicht zeil zijn, in plaats van een spannet. Het op- en afrollen van het doek gebeurt electrisch vanuit de de trekkercabine. In 15 seconden is het doek over de wagen getrokken. Areco levert thans afdeksystemen in 2 varianten:
-Een systeem voorzien van afdeknet of zeildoek (binnenkort ook passend op ander merken wagens) -Een systeem met met aluminium afdekkappen. Eveneens geheel automatisch hydraulisch werkend. (Houdt hiervoor de nieuwsrubriek van onze site in de gaten)
|
Maatschap Hoogland Hiemstra nam meteen van de gelegenheid gebruik om de wagens uit te rusten een met een geïntergreerd afdeksysteem. |
<< Terug
|