Transport voor Oekraine.
Begin Oktober is bij Mijno van Dijk Mechanisatie een 3-asser vol geladen met landbouwmachines voor een klant in de Oekraïne. Een week daarvoor was was Mijno van Dijk samen met Anne Pieter Frings naar Kiev, gevlogen om even ten Zuidwesten van deze Oekraïnse hoofdstad een 1300 ha landbouwbedrijf te bezoeken. Dit bedrijf dat Anne Pieter daar samen runt met partner Sobchuk runt, is voor een groot deel financieel afhankelijk van de aardappelteelt (100 ha). Daarnaast worden er zonnebloemen, soja en graan verbouwd op de in potentie bijzonder vruchtbare 'zwarte' aarde. Om enerzijds op de productiviteit een paar flinke stappen te zetten, en anderzijds qua oogstzekerheid ook een flinke verbetering door te voeren, werd besloten om wat eenvoudige, maar ter plaatse nog zeer goed bruikbare machines af te sturen. Op de terugreis in het vliegtuig werden reeds de eerste plannen gesmeed en amper drie dagen later stond de eerste oplegger al geladen voor transport! Omdat er weinig tijd was te verliezen, besloten Mijno van Dijk's vaste chauffeur KLaas Dijkstra en diens bijrijder en medechauffeur Jouke Binnema, het klusje maar even zelf te klaren. Amper één volle dag rijden later, hebben ze alle machines keurig en zonder één schrammetje afgeleverd op het overslag station van AB Texel Poland, vanwaar de machines verder zouden worden getransporteerd naar de Oekraïne. De apparatuur is inmiddels ter plaatse aangekomen en de de mensen in het dorp, die qua inkomen nog voor een groot deel afhankelijk zijn van van deze voormalige Sovchoz, waren bijzonder ingenomen met deze voor hun hypermoderne machines!
Op de foto's ziet u een onwaarschijnlijk volgeladen dieplader, met een Amac rooier, een gebruikte John Deere, afkomstig van Maatschap Bierma, een keurige Delignie afweger en twee stuks 8-tons kipwagens, die pas enkele uren eerder waren aangekocht bij Dirk en Luciene Swart. Vlak na het vast zetten van de lading en vóór vertrek, poseren Klaas en Jouke op aandringen toch nog even voor de camera. Voor de beide door de wol geverfde chauffeurs, een minder compfortabele positie, dan in de cabine van hun van alle gemakken voorziene DAF XF 95!
Beide foto's hieronder tonen een impressie van het Oekraïense machinepark ter plaatse, die onder overigens bar droge en stoffige omstandigheden hun werk moesten doen!
<< Terug
|