Afgelopen week zijn mensen van APH-Noord,Tol Mechanisatie Slochteren en Mijno van Dijk Mechanisatie, bezig geweest met een stukje perfectionering van het Cramer Marathon pootsysteem. Cramer maakt deel uit van de APH-Group, die zorgt voor wereldwijde afzet, en nu middels de inzet van APH-Noord ook een stukje technische doorontwikkeling voor zijn rekening neemt. Speciaal voor dit doel is Lourens Herrema bij APH in dienst getreden. Samen met stagaire Roy Kramer (CAH Dronten) buigt hij zich de komende maanden over technische innovaties en verbeteringen binnen de productlijn van APH-Group.
Bij de Cramer pootmachine, is het het doel om met het beproefde Marathon pootsysteem, in de toekomst ook plaatsspecifiek variabel te kunnen poten. Hiervoor worden de waarden van de poterafstand op basis van een van te voren opgestelde perceelskaart vastgesteld. De machine werd op een aantal punten aangepast. De pootelementen werden hydraulisch aangedreven en door Peter de Haan van Kramp Groep, werd bedieningsterminal geplaatst, die de communicatie verzorgt tussen het GPS systeem en de planter. Door de elektronische aansturing is een rechtstreekse koppeling met een GPS systeem (Trimble) gemaakt. Op deze manier kan de klant de plaats in het perceel te lokaliseren. Op basis van locatie en de ingegeven informatie over de omstandigheden in het perceel, wordt de plantafstand automatisch aangepast. Vooraf kunnen ‘taken’ per locatie ingevoerd worden, voor een kleinere resp. grotere plantafstand, afhankelijk van de zwaarte van de grond; lichte of zware klei, de zon- of schaduwkant van een helling, meer of minder vruchtbare grond, etc.
Er wordt nu nog gewerkt met een snelheidssensor van de machine, Het is bedoeling dat we dat signaal later uit het GPS systeem te halen. Met deze techniek is het technisch ook mogelijk om per rij een onafhankelijk hydraulische aandrijving te maken. Op die manier kan je de pootafstand in de naastgelegen rug van het spuitspoor ook aanpassen en beter afstemmen op de beschikbare ruimte van de plant”. Weekblad <Boerderij> was aanwezig bij een van de eerste veldtests op een perceel van APH Demo-bedrijf. Mts. van der Werff uit Oudebildtzijl. Het rechtrijden functioneerde eerst niet geheel naard tevredenheid. De oorzaak was dat de middelentank net een te grote invloed had op het GPS Stuursysteem. Nadat de tank een ander plek was toegedacht, was dit probleem opgelost en functioneerde het systeem goed. ZIE BIJGAANDE FOTOIMPRESSIE EN YOU TUBE FILMPJES HIERONDER: