“De Voor”, al 118 jaar het John Deere lijfblad voor de agrarische wereld
Afgelopen week is bij veel agrariërs weer de nieuwste editie van het magazine ”De Voor” op de mat gevallen. Het magazine is in de Verenigde Staten, Canada en Groot Brittannië bekend onder de naam ‘The Furrow’ en vierde in oktober 2013 haar 118-jarige jubileum.
De eerste editie van ”De Voor” dateert uit 1895 en sindsdien is de populariteit alleen maar toegenomen. De oplage groeide snel uit tot 4 miljoen lezers op het hoogtepunt in 1912. Op dit moment wordt het in 40 landen, in 12 talen uitgegeven en worden alleen al in de Verenigde Staten en Canada 570.000 lezers bereikt. En met een oplage van meer dan 2 miljoen wereldwijd, is “De Voor” waarschijnlijk niet alleen het oudste, maar zeker met afstand ook het grootste agrarische Magazine ter wereld!
Ondanks haar hoge leeftijd staat het eigentijdse magazine bij veel landbouwers, loonwerkers en personen die wereldwijd in het agrarische reilen en zeilen zijn geïnteresseerd, nog altijd hoog aangeschreven!
Het unieke van dit John Deere blad is toch wel dat de PR en reclame voor eigen producten en machines, eens níet de boventoon voert en dat met name de unieke artikelen over bijzondere, niet alledaagse bedrijven, personen, teelten, of machinerieën hoog worden gewaardeerd. "Ik heb nog nooit voor een klantenmagazine gewerkt, dat zo geliefd wordt door de lezer", vertelt David Jones, de huidige marketing en publicatiemanager. "De artikelen en verhalen die mensen echt raken en die ze in hun eigen persoonlijke situatie kunnen gebruiken, is eigenlijk al vanaf het prille begin, dé succesformule van het blad!”
Ondanks dat internet en stormachtige digitale ontwikkelingen, de nieuwsverstrekking en communicatie de laatste jaren enorm hebben veranderd, blijven volgens art director Tom Sizemore, de meeste lezers nog steeds bij hun voorkeur voor een geprinte uitgave. Tegenwoordig hoor je verhalen dat papier aan het ‘uitsterven’ is, maar uit onze lezersonderzoeken blijkt dat 80% nog steeds de voorkeur geeft aan ‘papier’ boven een digitale versie.
Het magazine werd oorspronkelijk per kwartaal geleverd als een zwart-wit gedrukte 13” krant, waarin John Deere haar reclame combineerde met informatieve artikelen en landbouw tips, gericht op verschillende markten. Na verloop van tijd werd het tijdschrift kleiner en dikker, en sinds 1958, staan er full-color foto’s in.
In 1912 kocht John Deere zijn eerste elektrische drukpers voor het publiceren van het tijdschrift voor een bedrag, wat in 2013 omgerekend zou neerkomen op meer dan € 600.000. Een gigantische investering voor een twee kleuren drukpers, die in staat was om 50.000 exemplaren binnen 8 uren te drukken! Jones zegt dat lezers over het hele land nog regelmatig de archieven van de door deze pers gedrukte tijdschriften raadplegen. Een exemplaar van het allereerste nummer van “de Voor” kan hij jammer genoeg niet meer vinden; helaas ook niet in de archieven bij John Deere in Moline (Illinois). "Diegene die deze editie nog in zijn bezit zou hebben, zou daar een aardige cent voor kunnen vragen, denk ik."
Bron: http://contently.com/strategist/2013/10/03/the-story-behind-the-furrow-2/#!t4zgm
Geplaatst op: 13-02-2014
<< Terug
|